Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

A Presley mu dal klíčky od cadillaku

František Hönig bubnoval s Pražským výběrem, nyní slaví comeback s Novou růží, zahrál si i s řadou světových muzikantů. Současně je výhradním zástupcem bubenické firmy Sonor pro Českou republiku.

 

Po prvním koncertě s Lucií Bílou mu přišla od ní esemeska: „Milý Františku, děkuju. Bylo krásný s tebou hrát. Bylo to pro mě jako první milování.“ Jelikož jsem měl tu čest s Frantou tři roky sdílet jeviště, můžu potvrdit, že je nejen úžasný bubeník, ale i neuvěřitelně milý člověk. Mám ho rád.

 

Předpokládám, že jsi jako dítě pořád do něčeho tloukl, až ti rodiče koupili bicí…

Já byl moc hodný dítě, který poslouchalo na slovo, takže když mě v patnácti letech poslal táta do vojenské hudební školy v Roudnici, absolvoval jsem ji bez řečí na harfu. Naučil jsem se tam i na baryton (žesťový nástroj). Pak jsem nastoupil jako barytonista do Posádkové hudby Praha. Už ve škole jsem ale účinkoval s tanečním orchestrem na bicí. Teprve v Praze jsem se ovšem zbláznil do bubnů a současně jsem si uvědomil, že vojna není pro mě a že z ní musím zmizet.

 

 

Měl jsi nějakou hodnost?

Když jsem odcházel, tak mi dali nadrotmistra. V té době jsem hrál s Lenkou Filipovou a různými kapelami, bohužel jsem ale musel pořád chodit do práce. Přijel jsem třeba ve tři ráno z vystoupení z Moravy, v sedm už jsem musel zařezávat v Posádkový hudbě, a odpoledne jsem utíkal na další kšeft. Takhle to šlo denně. To bylo peklo. Abych se ulil z práce, naučil jsem se „vyrobit si“ opar. Poradil mi to Bobík, trumpeťák z YoYo bandu, který tam byl jako záklaďák. Říkal: „To si musíš nastrouhat acylpyrin, píchnout se do prstu, kapku krve nanést na ret a namačkat na něj ten nastrouhanej acylpyrin.“ Vypadalo to dost věrohodně, jako skutečnej strup. Jen ses nesměl usmát, protože by spadl. Nějakej čas to vycházelo, ale odhalili mě a chtěli zavřít. Nakonec nade mnou zlomili hůl a z armády mě pustili.

 

 

S Lenkou Filipovou jsi hrál hned při příchodu do Prahy?

Ne, asi až po třech letech. Do tý doby jsem bučel na baryton a docházel na konzervatoř k Mirkovi Kymplovi na bicí. Cvičil jsem prakticky furt a v Posádkový hudbě jsem tím všechny nesmírně štval. Pak si na to zvykli a nechali mě být.

 

 

Jak ses dostal do Nové růže?

Po Lence Filipový jsem byl u Hany Zagorový, ale po půl roce mě přetáhl Ota Baláž a Vilém Čok do Nový růže. A udělal jsem dobře, že jsem poslechl srdíčko, přestože jsem odešel z kšeftu, kde se vydělávalo hodně peněz a najednou jsem byl chudej a neměl na jídlo. Skládali jsme se dokonce na jedno pivo, ale byli jsme šťastný. V tý době jsem se probudil. Najednou jsem hrál tak, jak to cítím a nikdo mě neokřikoval, že je to moc nahlas. Úžasný. Člověk má zažít všechno.

 

 

Jak ses dostal k Pražskému výběru?

Kocáb dostal nabídku natočit v Hamburku dvě písničky na playback pro televizi RTL a měl tam s sebou vzít kapelu. Jenže neměl bubeníka, protože Kryšpín byl v Austrálii a Hrubeš v Londýně, tak mu řekl Vilém Čok o mně. Z Výběru jsem byl hodně zklamanej. Já je obdivoval a když jsem pak viděl, jaký tam panujou vztahy – to absolutně nebyla parta. Kocáb se s Pavlíčkem pořád dráždili a ukazovali si, kdo je lepší a úspěšnější. Bylo to nechutný.

 

 

Díky Výběru sis zahrál i s Frankem  Zappou...

Jednu písničku. Bohužel už mu bylo strašně zle a nemohl ani vyjít do schodů. A kytaru už taky dlouho nedržel v ruce. Ale bylo super zahrát si s takovou legendou. Ani vteřinu jsme nezkoušeli, jediný, co řekl, bylo: „Reggae in F.“ Tak jsme spustili a on se přidal.

 

S kým sis ještě zahrál?

Třeba se zpěvákem Ianem Gillanem z Deep Purple v rámci asi pěti koncertů se symfoňákem, který ho doprovázel a já v něm hrál na bicí. Srandovní bylo, když jsem šel po zkoušce kolem harfenistky, tak jsem se zastavil, poradil jí, jak se dá hrát jistá pasáž jednodušeji a nakonec jsem jí to i předvedl. Koukala na mě s otevřenou pusou. "U nás všichni rockový bubeníci hrajou na harfu," dodal jsem na vysvětlenou (smích). 
Ale abych se vrátil ke Gillanovi. Ten chlapík neznal slovo problém. Když něco nefungovalo, trpělivě s námi dvě hodiny čekal, a každýmu se s úsměvem podepisoval. Bylo mu čtyřiašedesát, a nic neřešil. Přesně takhle si představuju docílení vnitřního klidu a vyrovnanosti. To vůbec nesouvisí s bohatstvím. Druhej takovej člověk je Petr Malásek. To je nádhera.

 

 

Ze kterých štací máš ještě dobré pocity?

Strašně mě bavil Hiram Bullock. On už před pár lety umřel, ale byl to skvělej kytarista a klavírista. Původně sem jezdil se svou kapelou a jednou jsme mu navrhli, aby si zahrál s námi a on řekl, že jo. Tak jsme udělali s Work, Shop & More – to je naše srdeční skupina – schůzku, Hiram nám na ní předal patnáct svých věcí, my k nim přidali patnáct svých a udělali jsme klubový turné. Byl to úžasnej zážitek. Lepšího showmana, kytaristu a zpěváka jsem nezažil. Když jsme dohráli poslední koncert v Chebu, říkal, že odlétá do Tokia, kde má dva dny nato koncert s bubeníkem Dennisem Chambersem. Ptal jsem se ho, jaký je hrát po nás s takovým gigantem a on se jen nechápavě podíval a povídá: „Takhle to přece vůbec není. Buď má ta muzika mrd, nebo nemá. To je celý.“

 

 

Jako každý bubeník asi obdivuješ geniálního Buddyho Riche.
To je bubenickej obrtáta. Tím jsi mi připomněl účinkování s Bobby Shewem. Když si představím, že hrál půl života první trumpetu v Buddy Rich Orchestra… Tenkrát už to byl starý pán s hůlkou a jednou nám v hospodě vyprávěl, jak byl jako mladej kluk angažovanej na posledním turné Elvise Presleyho. Když skončil a šel si pro honorář – který Presley vyplácel sám – pochválil mu Bobby jeho cadillac. Elvis mu vyplatil peníze, a když odcházel a už byl u dveří, zavolal: „Hej, Bobby, jestli se ti líbí, tak si ho vem,“ a hodil mu klíčky. Bobby byl skvělej trumpetista a i ve stáří mu to hrálo. Tak takovýhle dárečky jsem od života dostal (úsměv).

 

 

Máš toho za sebou opravdu dost...

Zajímavej byl taky projekt Friedemanna Riehleho, dirigenta ze Stuttgartu, kterej žije v Čechách. On vymyslel ideu: přiblížit klasickou hudbu mladé generaci a zaranžoval pro symfoňák desítky rockových skladeb. A tím, že symfonický bubeníci neumějí hrát na bicí soupravu, s těmi orchestry jezdím jako host. Už to funguje asi osm let a odehrajeme tři čtyři koncerty ročně. Na nich jsem se právě potkal s Gillanem, jak už jsem zmiňoval. 

 

 

Jsou v Čechách dobří bubeníci…

Je jich tu spousta. Všechno se změnilo v okamžiku, kdy sem přivezl Laco Déczi s trombonistou Sony Konstanzou mladičkýho Dava Weckla. Déczi už předem avizoval: „Až ho uslyšíte, tak sa poserete.“ A nutno říct, že poté u nás nastalo totální zemětřesení. Spousta lidí začala hrát jako Weckl, najednou se tu začalo i jinak učit a úroveň šla rychle nahoru. Pikantní bylo, že z Weckla tady byli všichni úplně hotoví a on říkal: „Ale mě v Americe nikdo nezná. Tam jsou mladší a lepší.“ Kytarista Sarka Dvořák s ním týden natáčel desku a pak mi vyprávěl: „Ten člověk se za celej tejden ani jednou nespletl! Jakoukoli změnu v partituře si pamatoval. Byl neomylnej. Génius.“ Wecklem u nás začala nová etapa hry na bicí.

 

 

Jak ses vůbec dostal k firmě Sonor, které  jsi výhradním zástupcem?

Po revoluci mi volal kamarád z Kraslic, abych s nimi jel do Německa do fabriky. V Sonoru nás krásně přijali, všechno nám ukázali, dokonce jsem si tam koupil s velkou slevou soupravu a double pedal. To byl rok 1990. Tři dny nato jsem ukazoval ty bubínky Honzovi Žižkovi (tehdy bubeníkovi Karla Gotta) a on povídal: „Přesně takový bych potřeboval, prodej mi je.“ – „Ty ses zbláznil,“ povídám, „já jsem rád, že je mám.“ Jenže Honza do mě hučel, až jsem mu slíbil, že mu tam ještě pro jedny zajedu. Nakonec jsem přivezl tři a za týden byly pryč. Tak začala moje spolupráce se Sonorem. V tý době jsem sice hrál s Novou růží a měl plnou hlavu muziky, ale Honzík mě k tý práci pošťouchl. Dneska jsem výhradní zástupce Sonoru pro Česko.

 

 

Kolik souprav prodáš?

Trh už je nasycenej, navíc dneska jsou lidi opatrný, takže jsme rádi, když si vyděláme na provoz. Ale měli jsme čtyři pět tučných let, kdy jsme do Český republiky vyexpedovali skoro osm set souprav ročně.

 

 

To museli být v Sonoru rádi...

U nich to funguje tak, že vždycky v březnu na frankfurstkým veletrhu ti vystaví takový vysvědčení, kde je do posledního šroubku spočítaný, co všechno jsi prodal. A my jsme na tom byli s prodejem na počet obyvatel vůbec nejlíp ze všech, tak mi dali tuhle plaketu. V tý době jsem měl telefon pořád u ucha, makal jsem o sobotách a nedělích, nebyl jsem na dovolený. To byl hroznej tlak. Teď mi vyhovuje, že už to odeznělo a můžu si i zahrát.

 

 

S kým vlastně hraješ?

Hlavně s Novou růží. Ale taky s kapelou Burma Jones, s Aktualem, příležitostně s těmi symfoňáky, mám záskoky v Abba revival a u Petra Spálenýho a pro radost máme kapelu „důchodců“ S.Q.O.S.T. Víš, já jsem ročník 1958, ale baví mě to možná víc, než když jsem byl mladej. Byly doby, kdy jsem hrál v muzikálu Jesus Christ Superstar, do toho měl spoustu koncertů, točil jsem desky... Nedávno jsem se díval na diář z tý doby a dělalo to průměrně dvacet osm kšeftů měsíčně. Tři a půl roku! Takhle mně to vyhovuje víc. 

 

 

 

 

 

 

Autor: Vašek Vašák | čtvrtek 14.1.2016 20:48 | karma článku: 22,39 | přečteno: 893x
  • Další články autora

Vašek Vašák

Tragicky vykoupená genialita

Životopisný román Já, Vincent je strhující a poctivé dílo. Spisovatel, scenárista a herec Jiří Žák ho „vyseděl“ mnohaletým studiem reálií, malířovými dopisy i událostmi, které postavil van Goghovi život do cesty.

8.12.2020 v 15:57 | Karma: 10,97 | Přečteno: 356x | Diskuse| Poezie a próza

Vašek Vašák

Taxmeni 50 let

Původně hráli něco mezi bluegrassem a folkem, pak moderní i military country. Od okamžiku, kdy se sešli poprvé, uplynulo padesát let!

12.8.2020 v 8:55 | Karma: 17,61 | Přečteno: 557x | Společnost

Vašek Vašák

Lustig znamená veselý

Hana Hnátová, sestra spisovatele Arnošta Lustiga, přežila Terezín, Osvětim i Mauthausen a dnes, ač téměř pětadevadesátiletá, o svých zážitcích vypráví.

22.4.2019 v 13:05 | Karma: 19,32 | Přečteno: 422x | Kultura

Vašek Vašák

S nemocí se nebojuje

Petru Hanáčkovi oznámili lékaři, že má rakovinu. Bylo mu pětačtyřicet let. On však odmítl devastující operaci, a za pomoci své manželky Martiny se rozhodl vyléčit se.

26.11.2018 v 19:54 | Karma: 29,91 | Přečteno: 2771x | Diskuse| Společnost

Vašek Vašák

Fanoušci musejí být šílení

S Tour de France mám trochu problém. Na jedné straně obdivuju umění jezdců, na druhé straně moc nevěřím, že ho dosahují bez podpůrných prostředků. Nejvíc mě ale irituje chování diváků a nechápu, proč ho pořadatelé tolerují.

25.7.2018 v 15:40 | Karma: 20,08 | Přečteno: 885x | Diskuse| Sport
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Desítky miliard dolarů pro Ukrajinu a zákaz TikToku. Biden to podepsal

24. dubna 2024  17:16,  aktualizováno  17:18

Aktualizujeme Ve středu podepsal americký prezident Joe Biden po několikaměsíčním schvalování v Kongresu zákon...

Izrael pokročil v přípravě akce v Rafáhu, civilisty ochrání, uvedl mluvčí vlády

24. dubna 2024  16:55

Izrael pokročil v přípravách pozemní operace namířené proti palestinskému hnutí Hamás v Rafáhu na...

V nahrávkách si stěžoval na bankovky. Bystroně z AfD potápí důkazy

24. dubna 2024  16:53

Nové důkazy v kauze německého politika strany Alternativa pro Německo Petra Bystroně potvrzují...

Bývalý ředitel finančního úřadu kryl úniky a bral „dárky“, dostal podmínku

24. dubna 2024  15:01,  aktualizováno  16:48

Bývalý ředitel brněnského finančního úřadu Miroslav Kuba si už třikrát vyslechl podmíněný trest za...

  • Počet článků 90
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1232x
Jsem hudebník, novinář a (s prominutím) spisovatel. Vystudoval jsem SPŠE Hořovice a Lidovou konzervatoř (dnešní Konzervatoř J.Ježka) - obor zpěv a skladba. Tři roky jsem byl projektantem, pak (vlastně až dodnes) muzikantem. Napsal jsem řadu písní pro naše přední zpěváky (V. Špinarová, H. Zagorová. J. Korn ad.), mé album Masky se stalo exponátem Muzea Vl. Vysockého v polském Koszalinu. Zkomponoval jsem hudbu k několika americkým filmům (Stockholm Syndrome, Goreality, Pill Word, Jesus Now). Jako interpret jsem vystupoval 10 let v asi tisíci představeních dvojice Šíp – Uhlíř, zpíval jsem i s několika skupinami. Do nedávna jsem byl kapelníkem legendárního undergroundového "sdružení" Aktual (ke spolupráci s M. Knížákem mě přivedl textař Z. Rytíř). Od roku 1991 jsem i novinářem. Byl jsem redaktorem Xantypy, Týdeníku Televize, šéfredaktorem hudebního internetového časopisu www.make.cd. Psal jsem (event. píšu) do Mladého světa, Ahoje na sobotu, Reflexu, Koktejlu, Time In, Sportu, Receptáře, Xantypy atd. Vyšlo mi 7 knih (do dalších jsem přispěl), Pouť za černým Kristem obdržela cenu M. Ivanova za Knihu literatury faktu 2005-07.