Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Potetovaná generace

Název mého blogu by si zasloužil spíš plurál, ale mě zajímá, co vede k tetování současnou generaci. Dřív, než se o něm rozepíšu, podotýkám, že nechci moralizovat. Jen mě udivilo, že se kdysi podle něj poznal člověk, vracející se z kriminálu, kdežto nyní je čistá kůže spíš raritou. Na druhou stranu je každého věc, jak vypadá. Někdejší mocipáni jakoukoli jinakost (třeba dlouhovlasatce) odsuzovali a perzekvovali. Dnes si naštěstí může dělat každý, co chce. 

Maorské tetováníwww.novinky.cz

 

Pokérovaný Ötzi

Slovo tetování vzniklo z thajského tatu – označit. Potetovaná (na nohách) je i jedna z nejstarších nalezených mumií, která čekala na objevení od doby měděné (tedy zhruba 5 300 let) až do roku 1991 a byla pojmenovaná podle pohoří nálezu (Ötzalských Alp) – Ötzi. Je tedy zřejmé, že se takto zdobili lidé od pradávna. A jak bude patrné z dalšího vyprávění, tak po celém světě.

Tonička

Například původní obyvatelé Japonska Ainové pomocí něho vyznačovali své společenské postavení (úplně vidím nápis: „Dnes mě konečně zvolili starostou“). Maorové na Novém Zélandu používali tetování na tváři pro odstrašení nepřítele, ale také si jím zaznamenávali důležité události (představuju si informaci: „Ulovil jsem svou první velrybu. Pojmenoval jsem ji Tonička. Jedli jsme ji až do příštího úplňku“).Jelikož se maorské tetování Moko používá dodnes, možná si současní mladí muži nechávají "vykérovat" zprávu: „Konečně nejsem panic. S Toničkou už chodíme měsíc. Hurá!“ Ale třeba ne.

 

Zločinci a prostitutky
Ve středověku a renesanci se nechávali tetovat příslušníci tajných sekt a nelegálních spolků, podobně, jako se později označovali členové japonské zločinecké organizace yakuza či ještě později tvrdé motorkářské gangy. Řekové tento způsob používali při špionáži. V přístavech bývali tetovaní zejména námořníci a prostitutky. Indiánské kmeny zobrazovali na těle duchy svých blízkých zemřelých (mimo jiné v podobě orla), Indové tetováním stimulovali akupunkturní body, Eskymáci zase olizovali vytékající krev. Holt, jiný kraj… V koncentračním táboře Osvětim používali Němci tetování k identifikaci vězňů. Podobně, jako si kdysi Římané a Egypťané značili otroky a farmáři si takto dodnes cejchují dobytek.

 

To je ale ošklivý chlap

Ani v západním světě není tetování něčím novým. Impuls k jeho restartu dal v 17. století William Dampher tím, že ukazoval na veřejnosti potetovaného Polynésana, kterého si přivezl z cest po dalekých krajích. Londýnská smetánka tento způsob zkrášlování přijala jako módní trend a nechávala se "kérovat" na intimních místech (což se ostatně vrací), aby to nikdo neviděl. Panovník kmene Tonga byl jiný sekáč. Měl potetovaný žalud penisu, aby ukázal před svým lidem a nepřáteli, že se nebojí bolesti.
Západ se časem zhlédl v až výtvarně řešeném čínském tetování. To dovedlo jednoho anglického mladíka k tatérce, po níž chtěl, aby mu vytetovala na ruku čínsky slova „Láska, poslušnost, čest.“ Později se ke svému zděšení dozvěděl, že se světu chlubí větou: „To je ale ošklivý chlap!“

 

Co tomu řekne Anička?

Tetování má jednak vyjadřovat příslušnost k jakémusi společenství stejně smýšlejících lidí (třeba fanoušků heavy metalu nebo Sparty) nebo důkaz lásky a obdiv ke konkrétní osobě – dejme tomu „Boženka“ – což je ale nepraktické. Nehledě na to, jestli je Boženka fotbalová fanynka, dá vám jednoho dne kopačky, a co tomu asi řekne její nástupkyně Anička?
Victoria Beckhamová – manželka bývalého britského reprezentanta v kopané – si nechala vytetovat jména všech svých dětí i extravagantního chotě, jehož bohaté a vynalézavé"kérky" mají Beckhamovy obdivovatelky nastudované do nejmenších detailů. Čutálisté jsou v tetování nezastavitelní. Nutno ale říct, že nejen oni. Což třeba takový profesor Vladimír Franz, náš někdejší prezidentský kandidát, který už snad nemá na obličeji místo, kam by se dalo píchnout?

 

S Modiglianim na zádech

Ačkoli to tak nevypadá, opravdu tetování neodsuzuju. Sám jsem si kdysi - jako revoltující teenager - nechal narůst dlouhé vlasy (které mi ovšem mezitím slezly) a dodnes uspokojuji svoji rockerskou duši (a poraněné ego) dvěma náušnicemi v uchu. Jenomže ty můžu – až už si budu připadat nesnesitelně trapný – sundat, kdežto odstranění tetování stojí víc, než jeho instalace a výsledek je (alespoň podle mých informací) stále neuspokojivý.
Takže jedním z mála obrazců, které se mi na lidském těle skutečně líbí, asi zůstane Modiglianiho kresba na zádech vysloužilého legionáře Lergaina v jediném filmu, kde se potkali Jean Gabin a Louis De Funes. Jeho název? Jak jinak – Tetovaný. Do kina se kvůli němu začalo chodit v roce 1968.   

Autor: Vašek Vašák | pondělí 28.7.2014 17:59 | karma článku: 22,60 | přečteno: 1698x
  • Další články autora

Vašek Vašák

Tragicky vykoupená genialita

Životopisný román Já, Vincent je strhující a poctivé dílo. Spisovatel, scenárista a herec Jiří Žák ho „vyseděl“ mnohaletým studiem reálií, malířovými dopisy i událostmi, které postavil van Goghovi život do cesty.

8.12.2020 v 15:57 | Karma: 10,97 | Přečteno: 356x | Diskuse| Poezie a próza

Vašek Vašák

Taxmeni 50 let

Původně hráli něco mezi bluegrassem a folkem, pak moderní i military country. Od okamžiku, kdy se sešli poprvé, uplynulo padesát let!

12.8.2020 v 8:55 | Karma: 17,61 | Přečteno: 557x | Společnost

Vašek Vašák

Lustig znamená veselý

Hana Hnátová, sestra spisovatele Arnošta Lustiga, přežila Terezín, Osvětim i Mauthausen a dnes, ač téměř pětadevadesátiletá, o svých zážitcích vypráví.

22.4.2019 v 13:05 | Karma: 19,32 | Přečteno: 422x | Kultura

Vašek Vašák

S nemocí se nebojuje

Petru Hanáčkovi oznámili lékaři, že má rakovinu. Bylo mu pětačtyřicet let. On však odmítl devastující operaci, a za pomoci své manželky Martiny se rozhodl vyléčit se.

26.11.2018 v 19:54 | Karma: 29,91 | Přečteno: 2771x | Diskuse| Společnost

Vašek Vašák

Fanoušci musejí být šílení

S Tour de France mám trochu problém. Na jedné straně obdivuju umění jezdců, na druhé straně moc nevěřím, že ho dosahují bez podpůrných prostředků. Nejvíc mě ale irituje chování diváků a nechápu, proč ho pořadatelé tolerují.

25.7.2018 v 15:40 | Karma: 20,08 | Přečteno: 885x | Diskuse| Sport
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Vrah tělo ubodaného muže hodil do žumpy, tam tlelo dva měsíce. Dostal 20 let

25. dubna 2024

Krajský soud v Ostravě poslal na dvacet let do vězení 62letého Karla Machalu za to, že předloni v...

Lidovci navrhli zvýšit slevy na dani na děti, stát to má přes 8 miliard ročně

25. dubna 2024  11:36,  aktualizováno 

Zvýšení slev na dani na děti navrhuje KDU-ČSL a hodlá to prosazovat v jednáních s koaličními...

„Není podstatné být vidět, ale mít výsledky.“ Politici reagují na konec ministryně

25. dubna 2024  10:46,  aktualizováno  11:50

O demisi ministryně pro vědu, výzkum a inovace Heleny Langšádlové (TOP 09) byl premiér Petr Fiala...

Nezvládla jsem prodat svou práci. Neměla jsem lajky, řekla končící Langšádlová

25. dubna 2024  11:44

Ministryně pro vědu, výzkum a inovace Helena Langšádlová (TOP 09) se rozhodla podat demisi, protože...

  • Počet článků 90
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1232x
Jsem hudebník, novinář a (s prominutím) spisovatel. Vystudoval jsem SPŠE Hořovice a Lidovou konzervatoř (dnešní Konzervatoř J.Ježka) - obor zpěv a skladba. Tři roky jsem byl projektantem, pak (vlastně až dodnes) muzikantem. Napsal jsem řadu písní pro naše přední zpěváky (V. Špinarová, H. Zagorová. J. Korn ad.), mé album Masky se stalo exponátem Muzea Vl. Vysockého v polském Koszalinu. Zkomponoval jsem hudbu k několika americkým filmům (Stockholm Syndrome, Goreality, Pill Word, Jesus Now). Jako interpret jsem vystupoval 10 let v asi tisíci představeních dvojice Šíp – Uhlíř, zpíval jsem i s několika skupinami. Do nedávna jsem byl kapelníkem legendárního undergroundového "sdružení" Aktual (ke spolupráci s M. Knížákem mě přivedl textař Z. Rytíř). Od roku 1991 jsem i novinářem. Byl jsem redaktorem Xantypy, Týdeníku Televize, šéfredaktorem hudebního internetového časopisu www.make.cd. Psal jsem (event. píšu) do Mladého světa, Ahoje na sobotu, Reflexu, Koktejlu, Time In, Sportu, Receptáře, Xantypy atd. Vyšlo mi 7 knih (do dalších jsem přispěl), Pouť za černým Kristem obdržela cenu M. Ivanova za Knihu literatury faktu 2005-07.