Diskuse
Ejhle pražský prabulvár
Děkujeme za pochopení.
J44a63r54a 16R46a85n60k
Krasny blog, Amadea mam DVD, ale jsem nadsena vice Vasim blogem, jinak chodim do IMAX na prime prenosy z Carnegie.
J64o78s30e70f 79H44e15j72n86a
No, Vašku, souhalsím, ale ono to bylo ještě komplikovanější. Děla jsem kdysi literární pásno Drahý Amadee a dost tu studoval.Je tam mnoho těch vedlejších větví a pokud si vzpomínám, Konstanz po Mozartově smrti pořád udržovala přátelství se Salierim.Ale
V72a76š64e51k 74V68a86š61á42k
Proč by neudržovala? Byl to kolega jejího muže. Nebylo to tak, jako ve hře a filmu.
M37a62r94e53k 18T33r67i85z83u36l33j18a68k
Vynikající článek. Vašku, děkuji za řadu konkrétních informací a dobových souvislostí. Pokud jde o Salieriho, jsem přesvědčen, že rozšíření lživé fámy o něm mu velice ublížilo. Včetně vlivu na chápání jeho velikosti jako hudebníka a hudebního pedagoga. Stigma "zloducha" se bohužel podílí i na tom, že jeho hudba zůstává (nezaslouženě) v jakémsi stínu. Ohledně Formanova filmu Amadeus asi budu proti obecnému proudu. Ten film přímo nesnáším právě kvůli lži, která je v něm tak pevně zabudovaná. Natolik, že se nadále jeho prostřednictvím upevňuje ve vědomí lidí. Vím, že existuje něco jako umělecká licence při autorském zpracování historických témat, ale co je moc, to je příliš. Zvláště když si řada lidí podvědomě spojuje film na historické téma s pravdivým vyprávěním historických událostí.
V83a19š11e73k 97V70a90š78á42k
Díky, Marku. Já mám film Amadeus rád, protože přivedl spoustu lidí k Mozartovi a ke klasické hudbě. Navíc mi přijde silný. Článek jsem napsal po zhlédnutí Amadea z londýnského Národního divadla, kdy jsem si uvědomil to, o čem píšeš. V divadle mi najednou přišla pomsta průměrného člověka na géniovi ještě daleko silnější než ve filmu. Kdyby byl příběh o dvou smyšlených figurách, jak navrhuje níže pan Chudáček, byl by dokonalý a nikomu by neubližoval.
Z24d13e70n28ě70k 73H82o59s12m83a76n
Vašku, díky za Váš výstižný blog.
Jako základní myšlenku si z něj vybírám to, jak probíhají nánosy v kultuře i umění: od inspirace, tradice, mytizace, aktualizace...jinak napsáno kruhové zřetězení pověstí o člověku - někdy zlé, někdy opačné...Inu tradice (:-))
Ve svém prvním zdejším publikovaném blogu v tématu Líbí - nelíbí se pokouším pohlédnout do oblasti výtvarného umění, kde se zmiňuji o pařížské bulvarizaci, ač jsem slovo nepoužil.
Zde je adresa:http://zdenekhosman.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=584628
Promiňte, že si dovoluji dát zde odkaz na svůj blog.
V75a29š88e60k 65V92a14š14á80k
Děkuji za Vámi vybranou základní myšlenku. I tak to lze vidět. Souhlasím a ještě jednou díky. Na váš blog se určitě podívám.
D73a94n87a 90Š50u31m16o22v74á
Víte, mě to připadá s tou kvalitou velkých hollywoodských filmů podobné, jako s kvalitou ve výtvarném umění. Nejvěrněji zachovává skutečnost fotografie - a přesto ohromují špičkoví impresionisté (kubisti, dadaisté - dosaď si každý podle svého) plátny, které skutečnost často zpodobňují jen málo, anebo vůbec ne realisticky. A je to dobře. Je to o rozmanitosti vjemů umění. Proto bude pro mne film Amadeus snímkem nitra Miloše Formana a všech, kteří ho vytvořili - je to jejich obraz, jak vnímali oni Mozarta. Salieri měl obrovskou smůlu na pomluvy závistivců. Určitá soutěživost mezi umělci, i skladateli, existuje vždycky a je přirozená. Tady ale byly v obou případech mimořádně nadaní umělci a to vzbuzuje i závist odpovídajících rozměrů. Pomluvy nelze zakázat, čím víc se popírají, tím více se jim věří. Je to nejdestruktivnější způsob, jak zničit člověka. Salieri na ně bohužel doplatil moc.Napadá mě paralela - obdobně se o našem králi Jiříkovi z Poděbrad celá staletí šeptalo pokoutně, že se podobně zbavil Ladislava Pohrobka. Obě aféry se vlastně vyjasnily až v této době díky vědě. Je to pozdě, ale přece. Jsem ráda, protože zlé pomluvy by neměly vítězit jaksi šmahem. Děkuji pane Vašáku za tento článek, radost mi udělala skladba "Pro uzdravení Ofélie" - nejvíc se mi líbí část od úplně neznámého Cornettiho - vlastně se neví ani jeho křestní jméno. A to je škoda. Pěkný víkend přeji a zdravím.
V47a14š96e21k 10V76a31š33á91k
Paní Šumová, souhlasím skoro se vším, co jste napsala, jen k jednomu bych něco dodal. Miloš Forman se spíš ztotožnil s dílem Petera Shaffera, než že by vytvořil něco nového. To ale nezmenšuje jeho dílo, o němž jsem už v perexu psal, jako o skvělém. Díky za vaši poznámku.
J78a17n 88J83e44l68í21n92e52k
Zajímavé. Ostatně jako vždy. Dík, Václave!
P64a76v77e68l 32V39r94b30a
Václave, předně zdravím a díky za doplňující informace
V64o94k84o64u73n 94V63l69a38d62i44m89i56r
Forman je Forman a Amadeus je jeden z nejlepsich filmu co jsem kdy videl. Take ho nikdo snad nedefinoval jako dokumentarni film.
V50a75š95e98k 66V16a72š93á59k
Neodsuzuju Amadea. Film ani divadlo. Obojí je báječné. Jen upřesňuji.
- Počet článků 90
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1232x